Tuesday, 21. November 2017
 
   
 

 

 

Az építész megbízása a következőképpen hangzott: "Álmaink háza legyen letisztult, de mégsem rideg.". Hogy a kívánság teljes mértékben teljesült, azt az antwerpeni villa példája igazolja. Ritkán fordul elő, hogy szigorú vonalak ilyen nyugodtságot árasszanak.

 

 

Fotó Ludger Paffrath

 

Eredeti cikk: H.O.M.E. magazin 2008/02

 

Nagyításhoz kattintson a képre!





Megnyerő. Ha kilép az irodája előtti erkélyre, Paul van den Berget mindannyiszor lenyűgözi háza 30 méteres hossza. Mivel mind a lenti veranda, mind pedig a fenti erkély fedett, egész évben használható. Gondosan elhelyezett fényaknák világítják meg a szoborszerű, fából készült ülőbútorokat.



 





Hívogató. A bejárati ajtót optikailag megnöveli a homlokzatba vágott óriási nyílás. A vendégeket vékony szobor fogadja, ami gyengéd ellenpólust képez az épület szigorú formáival szemben – amellett, hogy annak vízszintes jellegét is oldja.





Magánterület. Az emeleten találhatók
a ház lakóinak és vendégeinek hálószobái. Van den Bergék szeretete az egyedi hangulatú bútorok iránt itt is megmutatkozik: a vendégszobát a Knotted Chair díszíti, amelyet Marcel Wanders tervezett a Cappellini számára.





Hosszú átjárók. A homlokzat mögött folyosók húzódnak végig, amelyek összekötik egymással az egyes lakrészeket. A konyhában lévő Panton Chair-től (Vitra) az étkezőben található, támla nélküli Rastá-n (Arcade) át el lehet látni a hallban lévő Turner forgószékekig (Montis).

Villa Antwerpenben


 





Van den Berg-féle Bauhaus-stílus. Van den Bergék új lakhelyükön a ház és a természet harmóniáját szerették volna megteremteni. A geometrikus, négyszögletű formákat a medence, a pázsit és a sövények is követik.





Étkező. Kényelmesen össze lehet ülni bent is a Top-Mouton által egyedileg gyártott étkezőasztalnál, melyet Ruby székek (Montis) vesznek körül.

Miután búcsút intettünk az albérletezős életmódnak, egyre valószínűt­lenebbé válik a stressz­mentes költözés olyan formája, amikor egyszerűen csak bepakolunk a bőröndbe, autóba ülünk, az új címre hajtunk, majd ott kipakolunk. Egészen biztosan elképzelhetetlen viszont a költözés ezen módja egy olyan házaspár számára, amely már felnevelt két gyermeket, és az ezüstlakodalmat is maga mögött hagyta. Vagy mégsem? Aki felkeresi Anita és Paul van den Berget  Antwerpen melletti új otthonában, egészen más történetet hallhat. Régi házuk vevőinek ugyanis annyira megtetszett a holland házaspár stílusa, hogy az egészet megvették mindenestül – az ülőgarnitúrától a fürdőszobaszőnyegig. Van den Bergék ugyanakkor a mindig-új-helyen-lakunk, érzését már a régi házukban is átélhették. A ház ura ugyanis a Montis holland bútorgyártó cég ügyvezetőjeként soha nem szalasztotta el a lehetőséget, hogy saját lakásában tesztelje az új kollekciókat. Így az elmúlt években a normálishoz képest felfoghatatlan tempójú bútorrotáció zajlott a nappaliban. Hiába szokták meg azonban a változatosságot: az új házban minden egészen másként van – mindenekelőtt a ház maga. A váltás élesebb nem is lehetett volna. Egy angol vidéki ház stílusában épült régi épülettel összehasonlítva az új objektum olyan, mintha egy hipermodern, geometrikus lakómodult raktak volna  a belga tájképbe. „Ezzel teljesült életünk álma, egy ház, amelyet pontosan a vágyainknak megfelelően építettek” – vallja be Paul van den Berg. Álmuk megvalósítása érdekében Belgiumba költöztek, mivel Hollandiában a szigorú építési szabályozások miatt ilyen formában nem készülhetett volna el házuk.

A vízió egy szigorú, modern formába öntött, nyitott épület volt. Van den Bergék egy nagy, képes album segítségével magyarázták el elképzeléseiket Dirk Heveraetnek, a Vlassak-Verhulst iroda építészmérnökének és Frans van Houtennek, a Top-Mouton belsőépítészének.

 

 

Így konkrét eligazításban részesíthették a csapatot. „Kölcsönösen tiszteltük egymást, és egységes szellemet képviseltünk. Elképzeléseink ugyan nem mindig voltak azonosak, de a meggyőzés ereje és a viták képezték az építkezés lényegét” – emlékszik vissza van den Berg. Az eredmény végül egyetlen album egyetlen házára sem hasonlít, ehelyett egy teljesen egyedülálló objektum készült.

A téglalap alakú épület 30 méter hosszú és 14 méter széles. A fedett veranda, amelynek teteje az első emelet erkélyének alapját képezi, annyira védett, hogy eső vagy erős napsütés esetén is használható.

 

 



A nappali kényelmét egy öt és egy három személyes Axel szófa két Turner forgószék, a Montis bőr, Playtime névre keresztelt ülőlabdája és a Top-Mouton baketelit dohányzóasztal szolgálja


Van den Bergék szívügye volt a külső és belső terek harmóniája, ezért a nagyvonalú üvegezés beengedi a természetet a lakótérbe, és jó érzést kelt a 7000 négyzetméteres telek tágas tere is, miközben a nagy kert megvédi a lakókat a tolakodó tekintetektől. "Ha a felső emeleten kinyitjuk az erkélyajtót, akár 30 méterre is el lehet látni" - áradozik Paul van den Berg a kilátásról, ami a lakótér belső tereiből is élvezhető. Különösen az elülső és a hátsó homlokzat mentén kialakított folyosókon érezhető a loftszerű épület lenyűgöző hosszúsága. Ezek között a síkok között építették fel az ún. kulisszákat – így nevezik a ház lakói az egyes lakrészeket. Ennek megfelelően a földszinten egyetlen fal választja el az előszoba-szakaszt az étkező-szakasztól, majd ezt egy újabb fal a konyhától, miközben a külső folyosók valamennyi helyiséget összekötik. Ha azonban sok lenne a nyitottságból, akkor a helyiségeket tolóajtók segítségével zárt térré lehet alakítani, bár a Van den Berg házaspárnak saját bevallásuk szerint ez eddig még meg sem fordult a fejében.

 

ALAPFOGALMAK A VAN DEN BERG-HÁZHOZ


1. Modern.
Van den Bergéknél tiszta, geometrikus formák uralkodnak. Házukat modern épületek ihlették, amelyek Mies van der Rohe hagyományait követik


2. Nyitott. A mindenre nyitott otthon a szabadság érzését nyújtja, a házon belül akár 30 méternyire beláthatóak a tengelyek, a kert irányába pedig mindez még nyitottabb.


3. A természettel együtt él.
A kert a nagy ablakfelületeknek, valamint a kint és a bent közötti átmenetnek köszönhetően állandóan jelen van, szinte a belső tér szerves része.


4. Térszervezés.
Elkülönülő szobák helyett nyitott térben élnek. Aki az épület frontvonalai mentén elhelyezkedő folyosón végigmegy, a konyhától az étkezőn át a hallba is eljut.


5. Melegség. „Világos, tiszta formák, és nem hideg vonalak között akarunk élni” – adta ki az ukázt Paul van den Berg. Hogy a modern stílus meghitt és kellemes is lehet, azt a holland pár élénk textilekkel és kárpitokkal, művészettel és természetes anyagokból, például fából készült tárgyakkal bizonyította be.



Az otthoni irodában a Montis Fantome nevű íróasztalszéke képviseli a minőségi designt