Tuesday, 21. November 2017
 
   
 

Szöveg

Jana Ciglerová, David Kalista

 

Fotó

Kristina Hrabětová,

Tomáš Souček

 

 

Nagyításhoz kattintson a képekre!

 

 



A konyha. Bár Tereza nem szakácsművészetéről híres, prágai házába a SieMatic luxusmárka termékeit választotta. A tömörfából készült asztal érdekes kontrasztot alkot az elegáns enteriőrrel




Áttekinthető. A konyhapulttól az egész alsó szint átlátható, köszönhetően annak, hogy a lebegő lépcsősort üvegpanelek határolják. A csaptelep Dornbracht-termék




Gyűjtő. A masszív fakép, amelybe Tereza egyik indiai útja során szeretett bele, egy templom mennyezetéről származik. Az Athos tárolórendszert Paolo Piva tervezte a B&B Italia számára. Különlegessége, hogy állítható alsó résznek köszönhetően íróasztallá alakítható. A fehér Taccia lámpa szintén ikonikus tárgy – Achille és Pier Giacomo Castiglioni tervezte a Flos számára




Mentőöv. Tereza és fia három mentőövet vett meg a Níluson egy tengerésztől, akinek a hajóján utaztak. Az ágy mellett egy LCW szék áll szintén a Vitrától




Árnyjáték. A hatalmas csillárt Tereza választotta. „Ismerősöknél láttam, és nagyon megtetszett. Csak később tudtam meg, hogy egy morvaországi vállalkozó alkotása – úgyhogy rendeltem nála egyet”, meséli Tereza. A magas fekete ajtók mögött, amelyek a konyhát elválasztják a nappalitól, egy tágas mosdó is rejtőzik. Jó példa a terek okos kihasználására, ami nagyon fontos Tereza számára. Az ebédlőasztalnál a Vitra idén 50 éves modellje, az Aluminium Collection EA108 székei sorakoznak


MODELLÉRTÉK

 

Ezúttal Tereza Maxová cseh szupermodell hívta meg a H.O.M.E.-ot az otthonába! Nem meglepő, hogy exkluzív látvány fogadott bennünket, mivel a belső kialakítást a neves sztárépítész, Sir Norman Foster irodája végezte.

 

 



Ikonok. A ház középső helyiségében a legismertebb, mára ikonikussá vált designtárgyakat találjuk: Le Corbusier LC4 pihenőszékét, a Flos Arco lámpáját és a George Nelson által tervezett Sunflower órát (gyártója a Vitra). Mellettük szinte másodhegedűsök a tévé és a kandalló (utóbbit szintén a Foster&Partners tervezte). „Ha rajtam múl-na, nem is lenne tévé, de a fiam szereti a focit. Arra azért figyeltem, hogy legalább ne a nappali központja legyen” – meséli Tereza


 

T opmodellként Tereza Maxová bejárta a világot, ezért amikor új otthonát tervezte, nem is volt kétséges, hogy az egész világ megjelenik majd a berendezés részleteiben.„Munkámnak köszönhetően a világ legjobb szállodáiban laktam. Ilyenkor mindig érdekelt, hogyan oldanak meg a designerek praktikus részleteket, a legjobb ötleteket pedig megjegyeztem, és sokat hasznosítottam közülük, amikor Miguellel, az építésszel gondolkodni kezdtünk az új házam kialakításán.”

 

A portugál építész, Miguel Cancio Martins az MCM Design vezető tervezője, az ő nevéhez fűződik többek között az ismert párizsi Buddha Bar és a londoni Strictly Hush étterem kialakítása is. „Miguel többé-kevésbé ingyen, egyfajta baráti szolgáltatásként tervezte nekem a házat. Azt mondta, én vagyok a kedvenc ügyfele: mon client preferré. Erre én azt mondtam, hogy ő pedig a kedvenc építészem, mon architect preferré – sokat nevettünk együtt” – meséli Tereza azzal a mosollyal, amellyel elvarázsolta a világ legjobb divattervezőit, fotósait és főszerkesztőit.

 

A megbeszélések Miguellel több különböző helyen zajlottak – Tereza elrepült hozzá Párizsba, Miguel pedig időnként meglátogatta őt Prágában, és órákig tárgyaltak minden egyes részletről. „A szűz jegyében születtem, nem csoda, hogy mindent szerettem volna előre pontosan megtervezni. Épp az ellenkezője vagyok annak az ügyfélnek, akiről a designerek álmodnak – aki mindent rájuk bíz, és csak a kulcsokért megy el a végén. Ezerszer is átdolgoztunk minden részletet, biztos akartam lenni abban, hogy minden az elképzeléseimnek megfelelően alakul majd.”

 

 



Kilátás. A ház elhelyezkedésének köszönhetően egész Prága Tereza lábai előtt hever




Levéldísz. Ez a látvány fogadja Terezát minden reggel, amikor felkel, és kinéz az ablakon. A teraszon való napozáshoz a Dedon cég Leaf (jelentése falevél – a szerk.) elnevezésű fekvőszékét választotta

A ház terve bonyolult fejlődésen ment keresztül, amelynek egyik végén Ján Strcula építész állt. Miguel Cancio Martins gondoskodott aztán a belső tér kialakításáról, a ház alaprajzáról és szerkezetéről. A ház végső formáját az az építésziroda alakította ki, amelyet a világ három legjobb építészének egyike, Sir Norman Foster vezet. Foster tervezte többek között a londoni, uborkaként emlegetett Swiss Re épületét, a berlini Reichstag kupoláját és a világ legnagyobb repülőterét, a pekingit. „Maga Sir Norman Foster nem volt a lakásomban, de az egyik építésznő az irodából majd minden második héten itt járt”, mondja Tereza, és elárulja választásának okát is: „A partnerem építési vállalkozó, és jól ismeri Fostert. Foster munkájával kapcsolatban már korábbi házainknál, Franciaországban és Törökországban is jó tapasztalataink voltak. Nagy hangsúlyt fektet a tartósságra, valamint az épület és a környezete közötti harmóniára, ami nagyon tetszett nekünk.” 

 

Tereza prágai háza a modern, minimalista építészet, design-ikonok, ázsiai és afrikai kiegészítők és a lélegzetelállító kilátás keveréke. A dombra épült kétemeletes ház teljes déli oldala üvegből van, úgyhogy Tereza bármikor kiláthat rajta – reggel, ébredéskor vagy pihenés közben a nappaliban. Egy ilyen kilátás megváltoztatja az ember életét, még akkor is, ha nem akarja.

 

 

 



Kőkád. Nem volt könnyű feladat a hálószobai kád elhelyezése. Végül a 900 kg súlyú Bihara-kőből készült bútor helyét úgy alakították ki a térben, hogy látni lehessen belőle a csillagokat. Az ágyat a Nobis gyártotta

De csak szép sorjában: a főbejárat egy tágas konyhába vezet, amelyet egy sötét szekrényfal választ el a mellette fekvő nappalitól. Noha Tereza nem lelkes szakács, a Siematic nevű csúcsmárka termékeit választotta a cseh Stopka cég kínálatából. A felső szinten három háló- és három fürdőszobát alakítottak ki (Terezának, a fiának és a vendégeknek). Tereza hálója a galérián helyezkedik el, amelyet mozgatható, de sötét üvegajtó köt össze a nappalival. Ennek az ügyes és elegáns megoldásnak köszönhetően Tereza nyugalomra talál a hálószobában, anélkül hogy ki lenne zárva a földszinten zajló történésekből. A hálóban egy gyönyörű, egyetlen Bihara-kőből faragott kád áll, amelyet úgy helyeztek el, hogy fürdés közben, éjszaka látni lehet belőle a csillagokat. Lépcső vezet fel a tetőre, ahol a nagy teraszról lehet gyönyörködni az éjszakai égbolt látványában és a kilátásban.


„Voltak, akik le akartak beszélni a hálószoba közepén álló fürdőkádról, de én mindent itt csinálok: telefonálok, tévét nézek, olvasok a kádban. Ezt a szokást is a szállodákban vettem fel”, meséli Tereza, akinek egyébként a Foster&Partners egyik munkatársa, Gloria Tsai segített a berendezésben. A legkülönlegesebb ötlet, amit a szállodákból vett át, a megvilágítás. Az egész házban nincs egyetlen direkt fényforrás sem, és gyakorlatilag mindegyik villanykörte állítható. „Egyáltalán nem szeretem a direkt fényforrásokat, és azt akartam, hogy mindenki maga állíthassa be a lámpák fényerejét”, magyarázza Tereza. Az utazásokról hozott szuveníreknek fix helyük van, nem találunk szanaszét heverő tárgyakat a lakásban. „Rajongok a szekrényekért – ezt is a hotelekben tanultam. Mindenhová terveztünk tárolószekrényeket, még oda is, ahol egyáltalán nem várnánk: a fürdőszobai tükör mögé” – mondja Tereza, miközben felnyit egy vékony tükröt, amely mögött egy falba süllyesztett szekrény tárul fel.


Az utazásokról hozott tárgyaknak köszönhetően az egész ház egzotikus hangulatot sugároz: egy angyal Baliról, egy kalligráfiákhoz használt ecset Kínából, kis szobrok és hangszerek – amelyek gyűjtése mellesleg Tereza egyik nagy szenvedélye – Thaiföldről, Marokkóból, Egyiptomból, Szenegálból és Indonéziából. A Vitra szekrény és a Kartell polc mellett Tobias szobájában két mentőövet is találunk, melyeket egy tengerésztől vettek, amikor együtt hajóztak a Níluson. A ház stílusa modern, mégis egyedi: minden designbútorra jut néhány személyes apróság, amelyeknek megvan a maguk története – az egész ház hangulata tulajdonosának egyéniségét tükrözi.

 

 

 

Az eredeti cikket a H.O.M.E. magazin 2008/10. számában olvashatja